Friday 4 January 2013

Kuada Karena Engkau Ada

  

Kuada Karena Engkau AdakorekDari mana sebuah lilin boleh mennyala bila tak ada seorang pun yang menyalakan api pada sumbunya? Dari mana api boleh menyala bila tidak ada gesekan dari sebuah batu atau pun batang ? Dari mana lampu boleh menyala bila tidak ada kuasa?
Segala sesuatu yang ada pasti berlaku mengikut hukum sebab-akibat. Tidak ada satu pun yang muncul secara tiba-tiba atau pun hilang dengan tiba-tiba pula. Segala sesuatu pasti ada sumbernya, dan segala sesuatu tercipta dengan alasan tertentu.

Sama seperti kita. Kita tidak dapat muncul dengan sendirinya ke muka bumi. Ada "peribadi" yang menciptakan kita dengan alasan tertentu. Tuhanlah yang mengizinkan kita ada dan dilahirkan ke dunia. Tuhanlah yang memberikan kepada kita nafas hidup hingga saat ini.



"Aku ada kerana Engkau ada". Ada rasa syukur yang luar biasa yang keluar dari dalam hatiku. Kalau bukan Tuhan, maka aku tidak akan membuka mata pagi ini. Kalau bukan Tuhan, maka aku tidak akan bernafas. Kalau bukan Tuhan, maka jantung ini tak akan lagi berdetak dan bekerja sesuai fungsinya.

Tuhanlah sumber kehidupanku. Tuhan jugalah sumber kehidupanmu. Sekalipun bumi habis lenyap, tetapi firman-Mu kekal. Kasih karunia-Mu tiada duanya dan telah Kau buktikan dengan terbitnya matahari di belah timur tiap pagi. Terima kasih Tuhan buat penyertaan-Mu atas kami hingga saat ini.

Akulah pokok anggur yang benar dan Bapa-Ku lah pengusahanya.

Yohanes 15:1
0 Comments
Comments